Vis indlæg

Denne sektion tillader dig at se alle indlæg oprettet af dette medlem. Bemærk at du kun kan se indlæg der er oprettet i områder du i øjeblikket har adgang til.


Beskeder - Icecap

Sider: [1] 2
1
Andet lyd relateret / Sv: Fejlsøgning på marshall højtaler
« Dato: Oktober 16, 2019, 15:41:32 »
Det sorte er en lim som skal forhindre tunge komponenter i at ryste løs under transport. Sådan er normalt ved høje-og-tunge konponenter men kan have forskellige farver.

De 3 blå skiver-med-ben som sidder parallelt lige "syd" for sikringen er VDR, en spændingsafhængig modstand som fungerer lidt som en zener for AC og høje spændinger.

De 2 gule kondensatorer lige "nord" for sikringen sammen med spolen mellem dem er støjfilter på 230V siden.

Transformatoren med teksten "TRISTAR" på er selve switch-transformatoren.
Transistoren indeklemt i hjørnet "nord-øst" for transformatoren er selve switch-transistoren.
De kredse som findes "øst nord-øst" for transformatoren er styrningen af switchningen.

2
Andet lyd relateret / Sv: Fejlsøgning på marshall højtaler
« Dato: Oktober 15, 2019, 03:13:55 »
Du har ikke lys i LED - og hvis ikke den/de er kobblet ind et mærkeligt sted har du ikke DC.

Nu ved jeg ikke hvordan strømforsyningen ser ud, det kan være en primærswitchet sag med tanke på alderen (5 år) eller en transformatorbaseret sag. Men slutresultatet er at der ret sandsynligt ikke er DC til selve forstærkeren.

Brugte en anden browser og kan se billeder nu - og det er definitivt en primærswitchat dims. Dette gør det hele lidt besværligt da 230Vac ensrettes til ca. 325Vdc inden den switches og der kan være ret meget grund til at være meget forsigtigt når man piller i den afdelning.

Den store elektrolytkondensator (længst "nordpå" i første billed) er den kondensator som der bliver ensrettet ca. 325Vdc på.

Er der ikke det er det ensretteren som er død, er der faktisk omkring 325Vdc over den er det ret sandsynligt selve switch-delen som ikke har det godt.

Og det er oftest en normal fly-back switch hvor switch-transistoren er død eller styringen af den transistor er død. Og med de spændningen er det ikke sjovt at pille med det så pokkers meget.

Hvis du har en strømforsyning som kan give i omegnen af 30Vdc kan du teste at kople den på indgangen af printet, dér hvor der normalt lægges 230Vac på. Så måler du spændningen på kondensatorn som skal være i nærheden.

Vend polariteten og mål igen, hvis spændningen er ret tæt på det samme er ensretteren OK og problemet ligger i switchdelen.

3
Andet lyd relateret / Sv: Fejlsøgning på marshall højtaler
« Dato: Oktober 14, 2019, 21:14:27 »
Jeg ser ikke nogle billeder.

Potentiometerne for bas/mid/trebel styr IKKE spændingssignaler med DC. Så det kan du ikke måle på.

Har du tjekket alle sikringer? Det kan meget vel gemme sig en glasrørssikring et sted eller være dårlig kontakt.

Og du har ikke en spænding gennem en kontakt, du har en strøm. Måske petitesser men på et tidspunkt kan det være af stor betydelse at man får det korrekt.

Man har en spænding mellem to punkter og en strøm gennem en ledning.

4
Generel Elektronik / Sv: Induktions heater ?
« Dato: Oktober 14, 2019, 13:54:30 »
Da jeg ikke ved frekvensen på AC'en til induktansen kan det være meget svært at vide.

Jeg føler mig dog rimeligt sikker på at frekvensen i en kogeplade er en del lavere end i en induction heater. Dette vil give problem med mættning af spolen og dermed en kraftig overbelastning af transistorerne.

Selvfølgeligt kan du teste og håbe på det bedste.

5
Generel Elektronik / Sv: Strømvagt
« Dato: August 31, 2019, 16:31:33 »
Kontantkort skal fungere også.

6
Strømforsyninger - Omformer - Inverter / Sv: Led driver 120W ved 48V
« Dato: August 30, 2019, 07:32:56 »
Med "normale" MOSFET behøver Vgs havne på omkring 10V for at den skal være helt ON.

Opnår du ikke det optræder den som en varierbar modstand hvor der afsættes effekt i transistoren.

MEN - den ER jo en varierbar modstand så hvis der ikke er nogen strømbegrænsning på LED'erne skal strømmen begrænses noget sted = transistoren.

EDIT:
Sad og ledte tilbage og indser at jeg er meget usikker på præcis hvordan du har koblet og præcis hvad du vil opnå.

Hvis du vil skabe en PWM-bar konstantstrømsstyring med MOSFET'en så KOMMER transistoren at være det sted hvor der bliver varmt!

Strømmen till LED skal være begrænset et eller andet sted, hvis ikke i en modstand så i transistoren. Hvis den strømbegrænsning sker med "høj" spænding over det begrænsende element bliver det element varmt!

Så det ville være godt at vide helt præcist hvordan du har koblet.

7
Generel Elektronik / Sv: Hydraulikcontroller
« Dato: August 29, 2019, 08:10:57 »
Alt afhænger jo af hvordan aktuatorerna skal aktiveres, efter dem er det ren mekanik.
* Er det to aktuatorer per cylinderblok? Eller bare en som kan gå begge veje? Din tekst tyder på at de er bidirektionale.
* Er de egnede til "analog" styring (via PWM) eller er de rent digitale (altså ON eller OFF)?
* Du vil kunne styre stilling og andre parametre, søger du et system med positionstilbagekopling? (servo)
* Og hvordan skal feedback så ske?

At rampe op og ned osv. er nok det mindste problem.

Umiddelbart ser jeg en løsning med en µC (mikroprocessor) som har 4 st PWM-udgange. Desse går ind i kraftforstærkeretrin som så driver hver aktuator.

Arduino som sådan har jeg kun forakt for - men selv om at det er et legetøj kan de faktisk lave en del arbejde. Men til dette projekt behøver du 4 st uafhængige PWM-kanaler og det er jeg tvivlsom til at der findes i skidtet.

I grunden er det så ikke et problem at tage en større µC med masser af muligheder - men det kræver oftest at man skipper Arduinos IDE og faktisk skriver et rigtigt program. Det er ikke så anderledes, der er dog en del "fortygget mad" med at stille portpinde korrekt, aktivere PWM i korrekt indstilning osv. som man skal gøre selv i stedet for at lade Arduinos færdige biblioteker gøre det - men det er ikke umuligt på nogen måde.

8
Strømforsyninger - Omformer - Inverter / Sv: Led driver 120W ved 48V
« Dato: August 28, 2019, 20:36:54 »
Har du 10 - 12V tilgængeligt i konstruktionen?
De fleste driverkredse kan nemlig køre på op til 12V.

Man kan dog lave en egen version af et par transistorer i emitterfølger-koppling, en NPN + en PNP hvor emitterne er kopplet sammen og videre til MOSFET gate og baserne er kopplet sammen.

PNP kollektor till GND og NPN kollektor til +12V.

Så tager du en NPN (f.eks. BC547), emitter på GND og kollektor på emitterfølgernes baser. Du behøver OGSÅ en pull-up modstand fra BC547 kollektor til +12V.

Så klapper du en modstand mellem PWM-pinden og BC547 base og du er i mål.

Du kan skabe 12V med en spændningsdeler men HUSK en elektrolytkondensator (220µF+) til at stabilisere. De 12V er ikke voldsomt kritiske men ska være 9V < X < 13V.

9
Strømforsyninger - Omformer - Inverter / Sv: Led driver 120W ved 48V
« Dato: August 28, 2019, 08:38:35 »
En emitterfølger får IKKE spændingssvinget til at stige!

En MOSFET har en kapacitet mellem gate og source oc ved PWM ska den lades hurtigt op og af. Dette betyder at der skal trækkes "lidt strøm" hver gang transistoren ska bytte mellem ON og OFF.

Jo højere PWM-frekvens, jo højere strøm.

Dette kan gøres på en del måder men at have en pull-up impedans på 825 Ohm som Jakobsen viser er ikke vejen frem. Samtidig skal den kapacitet afledes og en BC547 klarar ikke speciellt høje strømme.

Til test og lave PWM-frekvenser kan det fungere OK - men skal det være "permanent" bør man indføre et modstand i basen på BC547, måske 22 Ohm eller så. Det vil give en strømbegrænsende effekt så at BC547 overlever.

Hvilken PWM-frekvens anvender du?

Og i øvrigt er koplingen inverterende så 100% PWM på portpinden giver 0% lys og vice-versa.
Dette er dog bare et program-problem som meget enkelt kan løses.

10
Strømforsyninger - Omformer - Inverter / Sv: Led driver 120W ved 48V
« Dato: August 26, 2019, 21:24:20 »
MOSFET'en bliver varm fordi den drives med 3,3V!
Du skal op på 7-10V for at den skal gå helt ON - men det kan klares rimeligt enkelt, enten med en driver-IC for dette eller et par transistorer.

De fleste MOSFET har en maximal Vds som man ikke skal overstige men for at drive "lidt Ampérer" ska styringen af gate'n faktisk op omkring 10V.

11
Generel Elektronik / Sv: Strømforsyning til 5, 13 og 18 V
« Dato: August 23, 2019, 22:38:50 »
Jeg antager at der er 230V i skabet.

Det ville være "smart" at have en strømforsyning til at trække Rasp-Pi'en alene.

Spændingen til at styre hovederne ville jeg have løst med en separat strømforsyning som er justerbar. Det kan laves med en 18V strømforsyning med et justeringstrin efter som kan sænke spændingen til 13V ved at aktivere en optokoppler.

Dermed kan det være standard enheder + et justeringstrin, altså er det enkelt at bytte enheder som går i stykker (hvis det sker).

12
Generel Elektronik / Sv: kabler til strøm rundt i haven...
« Dato: August 12, 2019, 12:48:23 »
Det lyder umiddelbart som at du behøver at bygge lidt ekstra elektronik til.

Gerd's udregning er korrekt - hvis man bruger en liniær regulator. Tager man i stedet en SMPS-regulator for at drive Pi'en med 16V blir det en del bedre, effektiviteten blir omkring 80%.

En Pi sluger 5V 0,5A, altså 2,5W. Med en 80% effektivitets regulator bliver det ~3,1W vilket ved 16V bliver 200mA per Pi.

5-6 Pi bliver således 1,0-1,2A og så tilkommer ventilernes strøm. "Ikke meget" er et meget dårligt udtryk, det siger helt præcist ingenting - så længere kommer jeg ikke.

Og hvilket spændingsfald du kan tillade kan bare du regne ud, nu har du i hvert fald lidt tanker og udregninger at gå på.

Havde du data på ventilerne ville livet blive en hel del enklere men du må nok indse at det kan være værd at planlægge at made med f.eks. 18V.

13
Generel Elektronik / Sv: Kondensator til LK wireless IHC lampeudtag
« Dato: August 11, 2019, 15:00:58 »
OK, har de allerede beskyttet med en modstand skal man selvfølgeligt ikke lægge flere til.

Men ja, at kondensatorerna langsomt "brændes" væk er "normalt" desværre.

14
Generel Elektronik / Sv: Kondensator til LK wireless IHC lampeudtag
« Dato: August 11, 2019, 11:32:57 »
Nja - selvfølgeligt skal man have samme sikkerhed - men man kan til vis del mindske aldrendet ved at have en modstand i serie med kondensatorn.

Man skal selvfølgeligt regne lidt på det men er originalet 270nF og det hele er kopplet til 230V bliver det jo 50Hz. Dette giver en reaktans på ~11,8k og dermed en strøm på ~20mA.

Vid den strøm kommer et f.eks. 220 Ohm modstand at give et spændingstab på 1V - men en bedre beskyttelse af kondensatoren ved transidienter på el-nettet.

15
Generel Elektronik / Sv: Kondensator til LK wireless IHC lampeudtag
« Dato: August 11, 2019, 09:30:27 »
Jeg håber at du har kikket efter en X eller X2-kondensator. Samme værdi men selvlægende og lavet til at ikke kortslutte og give brand.

Hvor man så kan købe dem ved jeg ikke.

Sider: [1] 2