Næsten ingen strøm gennem PNP (men høj spænding) (Læst 3777x)

Offline Stikdåsen

• Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Næsten ingen strøm gennem PNP (men høj spænding)
« Dato: Oktober 08, 2015, 00:05:33 »
Har været ved at forsøge at lave et nyt print til en solcelle lampe (det gamle var irret væk / pulveriseret).

Flg. instruktion er fulgt: http://www.evilmadscientist.com/2008/simple-solar-circuits/

På vedhæftede billede: Øverste forsyning (+/- øverst på breadboardet) kommer fra batteriet (1.2V ca.). Nederste kommer fra solcellen (0-3V ca.). Beklager man ikke har det fulde overblik på billedet, men ikke desto mindre. De to krokodillenæb + den lange grønne der er forbundet til NPN transistoren kommer fra joule thiefen. Den virker også fin nok (testet separat).

Hvis jeg blokerer solcellen og måler spænding og strøm over collector fra PNP til gul krokodillenæb (som går til common på joule thiefen), så siger den 1,24V men kun 0,02mA.

Men hvis jeg forbinder der hvor den grønne stiplede linje er markeret, så lyser den grønne diode godt nok op som den burde.

Forstår ikke helt hvorfor der ikke løber mere strøm igennem (som velsagtens er årsagen til at dioden ikke lyser). Har prøvet at øge modstanden til basen på PNP transistoren uden held. Synes ikke det lader til at solcellen fejler noget. Endvidere, spændingen over PNP collector ændrer sig fint nok når jeg skiftevis blokerer og ikke-blokerer solcellen, der kommer bare næsten ingen strøm igennem.

Er lidt på bar bund hvad der kan være galt, så er åben for alle forslag... om det så er noget med "Stands! Smid det ud!", så må det jo være det :)

Er stadig rimelig elektronik-begynder, så jeg skal nok have tingene forklaret rimelig pædagogisk for at forstå det helt, hvis der er noget jeg lige skal prøve af.

Offline Jan

• Jordet Collector
  • *
  • Antal brugbare Indlæg: 40
    • Vis profil
Sv: Næsten ingen strøm gennem PNP (men høj spænding)
« Svar #1 Dato: Oktober 08, 2015, 00:42:01 »
Hej
Stands, smid det IKKE ud, det er jo grøn energi.

PNP transistoren virker som en kontakt, og den kræver, at der er ca. 0,7 Volts
forskel på basis/emitter, for at være sluttet.
(Det du gør med den grønne stiplede, er at du tvinger transistoren i knæ,
det må man helst ikke uden en formodstand).

Hvis man f.eks. vil have 20mA ud af transistoren og den har en forstærkning
på 100 (=hfe), skal basisstrømmen minimum være: 20mA : 100 = 0,2mA ell. 200uA.

En mulighed er at din transistor ikke får nok basisstrøm baglæns gennem solcellen.
Dette kan klares med en modstand, tværs over solcellen.

mvh  Jan

« Senest Redigeret: Oktober 08, 2015, 03:34:29 af Jan »

Offline Stikdåsen

• Nyfødt El-Elsker
  • *
    • Vis profil
« Svar #2 Dato: Oktober 08, 2015, 17:03:15 »
Det er godt nok tæt på at det virker nu.

Hat sat en 1k modstand ind som du viste. Hvis jeg starter med at afkoble - fra solcellen og dække den til og efterfølgende sætter - (minus) til igen, så lyser dioden svagt. Hvis jeg så lader lyset ramme solcellen, så slukker dioden også fint som den skal. Men når jeg så afskærmer solcellen igen, så tænder den ikke igen. Ikke før jeg piller - af og sætter den på igen.

EDIT: Det lykkedes lige kort at teste med skiftevis at lyse på solcellen med en lommelygte, og fjerne lyset igen, og så se at dioden tændte og slukkede lige nøjagtigt som den skulle. Men nu vil den ikke igen. Det er bare lige det der med, at det virker som om at PNP transistoren "klisterer" sig fast.
« Senest Redigeret: Oktober 08, 2015, 17:29:20 af Stikdåsen »

Offline Jan

• Jordet Collector
  • *
  • Antal brugbare Indlæg: 40
    • Vis profil
« Svar #3 Dato: Oktober 08, 2015, 20:06:04 »
Hej.
En så simpel lyskontakt som denne, kan godt være svær at justere,
især hvis der er kunstig lys og lamper i nærheden.

Prøv at koble din 5K trimmer op som vist, brug alle tre ben, med midterbenet
hen på basis af transistoren, så har du mulighed for justering.

Ca. 50% af mine solcellelamper i haven, står og blinker lidt ved
solnedgang og solopgang, det kaldes for hysterese.
mvh  Jan

PS. Et breadboard kan godt drille med løse forbindelser, det kender vi vist alle. :)

Offline Stikdåsen

• Nyfødt El-Elsker
  • *
    • Vis profil
« Svar #4 Dato: Oktober 08, 2015, 21:12:29 »
Vil prøve at lave nogle flere eksperimenter i ordenligt dagslys når det lige arter sig. Det er sikkert bare et spørgsmål om justering og eliminering af dårlige forbindelser som du siger. Så må jeg jo se om jeg kan få den til at være lidt mindre hysterisk... eller.. nånej.

Ikke desto mindre, mange tak for hjælpen :)