Har været ved at forsøge at lave et nyt print til en solcelle lampe (det gamle var irret væk / pulveriseret).
Flg. instruktion er fulgt:
http://www.evilmadscientist.com/2008/simple-solar-circuits/ På vedhæftede billede: Øverste forsyning (+/- øverst på breadboardet) kommer fra batteriet (1.2V ca.). Nederste kommer fra solcellen (0-3V ca.). Beklager man ikke har det fulde overblik på billedet, men ikke desto mindre. De to krokodillenæb + den lange grønne der er forbundet til NPN transistoren kommer fra joule thiefen. Den virker også fin nok (testet separat).
Hvis jeg blokerer solcellen og måler spænding og strøm over collector fra PNP til gul krokodillenæb (som går til common på joule thiefen), så siger den 1,24V men kun 0,02mA.
Men hvis jeg forbinder der hvor den grønne stiplede linje er markeret, så lyser den grønne diode godt nok op som den burde.
Forstår ikke helt hvorfor der ikke løber mere strøm igennem (som velsagtens er årsagen til at dioden ikke lyser). Har prøvet at øge modstanden til basen på PNP transistoren uden held. Synes ikke det lader til at solcellen fejler noget. Endvidere, spændingen over PNP collector ændrer sig fint nok når jeg skiftevis blokerer og ikke-blokerer solcellen, der kommer bare næsten ingen strøm igennem.
Er lidt på bar bund hvad der kan være galt, så er åben for alle forslag... om det så er noget med "Stands! Smid det ud!", så må det jo være det

Er stadig rimelig elektronik-begynder, så jeg skal nok have tingene forklaret rimelig pædagogisk for at forstå det helt, hvis der er noget jeg lige skal prøve af.