Tænd forstærker via Squeezebox Receiver (Læst 2429x)

Offline ThomasLundsgaard

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 2
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Tænd forstærker via Squeezebox Receiver
« Dato: Februar 06, 2016, 22:11:16 »
Jeg er på jagt efter et simpelt kredsløb som kan tænde mit anlæg (fx aktivere et 6-9V/230V relæ) som følge af at lyset i min Logitech Squeezebox Receiver (SBR) tænder. Jeg har forsøgt mig med løsningen på denne side (www.delback.co.uk/squeezebox/sbr_signal.html), men kan ikke få løsningen til at virke. Relæet summer så snart kredsløbet kommer i nærheden af SBR strømforsyningen.

Lyset fra SBR’en har to styrker. Et svagt hvidt lys når den er tændt og et lidt stærkere hvidt lys når der afspilles musik. Relæet slår først til ved det stærke lys, hvilket også gør løsningen uanvendelig.

Jeg har begrænset erfaring med selvbyg elektronik, men håber at der er en i dette forum som kan hjælpe med en løsning.

Hilsen
Thomas

 

Offline Jakobsen

  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 302
  • Antal brugbare Indlæg: 45
    • Vis profil
Sv: Tænd forstærker via Squeezebox Receiver
« Svar #1 Dato: Februar 07, 2016, 12:27:19 »
Hej og velkommen  :)

Har selv en Squeezebox touch, bruger den bog ikke så ofte mere

Syntes det er lidt primitivt at se efter lyset fra displayet men hvis man arbejder med det kan man sikkert få det til at virke.

Jeg tænkte dog på nogle andre muligheder.

Squeezebox kører linux og selv om man slukker på remote så kører linux stadig.
Jeg ved at der er noget API som gør at man kan remote den og det ville være meget underlig hvis man ikke kunne finde ud af om den er tændt eller slukket ... så noget men de Raspberry Pi der spørger via netwærk og så trækker et relæ.

Eller også noget man tit ser indbygget i aktive højttaler.en lyd detektot
så når der kommer signal på linie indgang så trækker relæet og har en timer indbygget så efter f.eks 10min  uden signal slukker den .

f.eks. http://www.electro-tech-online.com/attachments/sound_controled_relay_timer-gif.2670/

Mener at man kan køre noget færdigt i den stil

 

Offline ThomasLundsgaard

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 2
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: Tænd forstærker via Squeezebox Receiver
« Svar #2 Dato: Februar 07, 2016, 14:47:41 »
Hej og tak for dit hurtige svar !

Jeg har set lidt på programmeringsmulighederne og der er et API til fx at identificerer om SBR'en er tændt. Vi API’et kan jeg nok sende et signal på SBR’s LINIE OUT, men det bliver svært at styre dette fra ipeng som er min foretrukne fjernbetjening (app til iphone).

ipeng kan tænde/slukke SBR'eren og dermed er jeg tilbage til løsningen med lyset !

Kan man ikke lave et meget simpelt kredsløb med en meget lysfølsom modstand som kan aktivere et 220 V relæ og dermed tænde forstærkeren ? Hvis det kan designes således at det kan forsynes fra SBR’erens strømforsyning (9V) som i linket, er det optimalt.

Hilsen
Thomas