Retningsindikation for stepmotor (Læst 4491x)

Offline tmadsen

• Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Retningsindikation for stepmotor
« Dato: Marts 27, 2011, 00:16:18 »
Sidder lige og pusler lidt med en lille opgave. Jeg har brug for at tælle pulser frem og tilbage på en stepmotor. Jeg skal kunne konstatere præcis, hvor den er. Den er drevet fra en ekstern styring, og jeg kan ikke få noget frem/tilbage signal - jeg kan kun hægte mig på ledningerne og følge steppene. De er som følger:

6 ledere på motoren - 2-faset unipolar stepmotor

Rød og hvid leder low = step1
Blå og hvid leder low = step 2
Blå og gul leder low = step 3
Rød og gul leder low = step4

Brun og sort leder er mellemledningerne.

Hvordan kan jeg lige nemt bestemme retningen, om jeg går fra step 1 til step 2 o så fremdeles eller om jeg kommer fra step 2 til step 1 osv. Jeg er kommet op med en noget kunstfærdig måde at afgøre det på med slip/slops og gates, men der må da være en nem måde - kan bare ikke lige komme i tanke om en  ???

Det er essentielt, at det er så simpelt som muligt med så få komponenter som overhovedet muligt, fordi jeg har 10 stepmotorer at holde styr på. Pulserne er nemt nok med en eller flere up/down countere i dekade, men retinngen volder mig lige lidt hovedpine :(

Offline Merlin

• Op-amp
  • Antal brugbare Indlæg: 31
  • Må den magiske røg blive inden i dine komponenter
    • Vis profil
Sv: Retningsindikation for stepmotor
« Svar #1 Dato: Marts 28, 2011, 00:03:50 »
Hej Madsen
 Det er et rigtigt godt problem du har her
 De sidste billige/simpel løsninger gik for cr 20 år siden

Hvilke ledninger høre sammen på spolerne eller sagt op en anden måde hvilke har brun hvv sort forbindelese til

prøv at beskriv din løsning såvidt

Tage

Offline tmadsen

• Nyfødt El-Elsker
  • *
    • Vis profil
« Svar #2 Dato: Marts 28, 2011, 12:17:57 »
Prøver lige at se om jeg kan få vedhæftet et lille billede...

Offline tmadsen

• Nyfødt El-Elsker
  • *
    • Vis profil
« Svar #3 Dato: Marts 28, 2011, 12:30:15 »
Såvidt jeg lige husker - motoren ligger på arbejdet - så er spolerne som følger:

Rød - Brun - Hvid   - altså en spole mellem rød og brun samt en mellem brun og hvis - brun som "mellemledning"
Blå - Sort - Gul

Iflg mit lille diagram, så kigger jeg på de 4 forskellige step, som motoren kører (forklaret i indledende posting) gennem 4 and-gates. De trigger hver en flip/flop for at holde styr på steppene - hver gennem et forsinkelsesled, således at jeg kan lade næste trin resette forriges flip/flop, før end dette trins flip/flop bliver trigget. De bliver så resat sekventielt, således at trin 2 resetter trin og så fremdeles. Skulle trinnene nu gå baglæns - f.eks fra trin 3 til trin 2, så har jeg pludselig flip/flop 2 og 3 aktive på en gang, hvilket jeg gennem endnu en omgang and-gates holder styr på - og det vil så give mig et "baglæns" signal.
Men det er sgu lidt kunstfærdigt, synes jeg - der er altså tale om temmelig mange stepmotorer, som jeg skal overvåge. Havde som udgangspunkt tænkt mig at holde styr på 10 stk pr print, for det passer overens med, at stepmotorerne er styres 10 stk. pr styringsmodul på vores maskine (Det drejer sig i øvrigt om farvestyringsmoduler på en avisrotation). Men da vi har 40 stk stepmotorer pr cylinder (4 styringsmoduler) og 32 cylindre, så løber det jo ligesom lidt op, kan du nok se - så at lave det så simpelt som muligt, ville jo ligesom være at foretrække... :-)

Offline Merlin

• Op-amp
  • Antal brugbare Indlæg: 31
  • Må den magiske røg blive inden i dine komponenter
    • Vis profil
« Svar #4 Dato: Marts 28, 2011, 21:24:24 »
 Hej Madsen

Du har tænkt cr som mig, men 3 ic'er til at deketere og et par dekade tællere mere ved siden af, pr motor
det er godt nok meget

Hvis jeg var dig ville jeg kraftigt overveje en løsning ned en microcrontroler ikke en Atmel awr som i et adurno board
men det billigste du kan finde en PIC16F84 eller ligendene
så stil en sandheds tabel op for benene og lad processoren lave arbejdet, den kan så passendene lave dit tælle arbejde også 

Du kan nok finde en der kan programmere for dig her på forumet, jeg kan ikke, jeg har kodet lidt i pascal og C, men det er meget længe siden

Tage
  ( hvis jeg finder de vises sten vender jeg tilbage, men det er meget usansynligt )

Offline tmadsen

• Nyfødt El-Elsker
  • *
    • Vis profil
« Svar #5 Dato: Marts 29, 2011, 18:47:00 »
Det kan godt være, at det ender med at være den enkleste løsning med en microcontroller - mit problem er bare, at jeg ikke rigtig har leget meget med dem, så mit kendskab til dem er yderst begrænset. Men så må jeg jo bare lidt frem i skoene og sætte mig ind i dem  :o