Hej
Her er mine svar/erfaringer i forhold til dine spørgsmål.
> Er det et okay valg? kom gerne med fordele/ulemper.
Bruger selv DS18B20 til rigtig mange ting. Det er en fantastisk sensor, der bare virker. Bruger det blandt andet til styring af et solfangeranlæg.
> Efter hvad jeg har læst om DS18B20, så skulle en kabel længde på 4 meter ikke være et problem, har tænkt mig at bruge et skærmet 3 leder og føre VCC med ud til alle sensorer, fordele/ulemper.
Jeg bruger uskærmet kabel, hvor den længste forbindelse er cirka 13m. Prøv at læse følgende pdf:
https://pdfserv.maximintegrated.com/en/an/AN148.pdf . Den giver en god forståelse af de udfordringer der kan være.
> Skal jeg beholde den og konvertere 0-5v PWM til et analog 0-10v?
> Kunne jo også bygge en 0-180gr servomotor på i stedet, ville det være en fordel eller ulempe?
Hvis du skal bruge et ordentligt 0 - 10V signal, så kunne en AD5231 måske være en ide. En servomotor ville nok være lettere at styre. Har selv bygget "danfoss amv 150" sammen med et "sonoff dual R2"(Har ESP8266 som MCU), hvilket virker rigtig fint.
> Der er vel ikke noget i vejen for at kigge på ”kun en” DS18B20 i bus’en til PID-reguleringen?
Det vil være det eneste rigtige i første omgang.
> Måske Valget af PID-regulering har indflydelse på valget af servomotor kontra 0-10v styring?
Ikke umiddelbart. Det handler mere om at få signalerne behandlet/beregnet korrekt. Det burde kunne lade sig gøre uanset hvad. Det er dog vigtigt at tage stilling til om ventilen skal køre med en absolut indstilling, hvorved den altid ved hvor den er. Alternativt kan bruges relative styring, hvor ventilen bliver bedt om at gå fx. 20% mod mere åbent. Du ved altså ikke ventilen stod på 10%, 30% eller lignende. Den står nu bare 20% ekstra åbent. Begge dele kan dog styres med en PID, dog er en absolut indstilling det bedste. En absolut indstilling er dog afhængig af at aktuatoren understøtter dette.
Måske er en fuld PID ikke nødvendig i første omgang. Ofte vil en PI regulering være nok. Start eventuelt med at programmer en P regulering. Den er nemlig relativ simpel. Når det så virker opgrader så til en PI. Hvis du bruger et færdigt bibliotek, så start med at slå I og D fra, hvorved du kan fokusere på at få trimmet P ledet.
> hvordan jeg kan få det setpunkt til at ændre sig efter ude temperaturen.
Lav et matematisk sammenhæng. Fremløbstemperaturen skal være 30C+ 2C per grad under 20C. Eksempel:
SP_fremløb = 30 + ((20 - T_ude) * 2);
Venlig hilsen Daniel Dannerelv