Der skal være en forsinkelse på, så spændingen skal have været under 13 volt i 10 sekunder ca. inden advarselslampen går af - og den skal have været over 13 volt inden advarselslampen slukkes.
Som Kenn skriver, så er en microcontroller nok den nemmeste (og smarteste) løsning; de to mest brugte er netop PIC og AVR. Jeg kender desværre ikke meget til PIC, dér må Kenn nok dække min manglende viden, men hvis du vælger AVR, så er jeg til rådighed. En AVR-'brænder'-enhed koster nok under 250 kr. hos El-Supply (prøv at spørge dem); det er den jeg anbefaler. Software, er ligesom med PIC gratis. Her er der 2 valgmuligheder: Atmels egen, og Open-Source (gcc+avrdude). Jeg bruger selv sidstnævnte, da jeg kører med Mac OS X.
-Så det er helt op til dig, hvad du vil vælge. Om du vælger PIC eller AVR, vil du være garanteret en fungerende løsning.

Både PIC og AVR kan købes hos fx.
RS Components (men også en del andre steder; El-Supply kan også skaffe dem).
Jeg har selv nogle AVR på lager. Jeg vil nok anbefale dig at have et par i/o-ben i overskud, hvis du pludselig kommer i tanker om at du vil have den til at gøre lidt mere arbejde.
I dit tilfælde, vil en 8-benet sikkert kunne klare opgaven, når du har fundet ud af hvilken type du vil have, så spørg gerne om den vil kunne klare opgaven, for en sikkerheds skyld.
Jeg mener at en ATtiny25/ATtiny45/ATtiny85 (8-benet) kan klare den. Næste størrelse er ATtiny24/Attiny44/ATtiny84 (14 benet). De begge findes både 'med ben på' og som SMD; har ADC, så de kan måle spændingen i 8 eller 10-bit præcision, men i dit tilfælde behøver spændingen sådanset kun at måles digitalt (som på det diagram Kenn har lavet - bemærk, du skal have 'justeret' modstandene, så de passer til 13V).
Det skal lige siges i tillæg, at både PIC og AVR kan 'brændes' mere end 10000 gange, så hvis du vil lave en ændring i programmet, skal du ikke være nervøs for om chippen er 'brugt op'.
Både PIC og AVR kan programmeres i C, men er ikke begrænset til dette sprog, der findes også basic og assembler, men jeg anbefaler C, for det er et 'generelt' sprog, der kan bruges næsten alle steder.