Hej skal lige siges jeg er ny herinde og har ikke særlig meget erfaring med elektronik så bær over med mig hvis jeg skriver noget dumt.
Siden det er ved at være sommer, har jeg fundet et projekt jeg skal i gang med, så jeg ikke bare sider foran computeren og spiller den væk.
Projektet jeg skal i gang med er en lille coilgun. Til dette har jeg 2 spørgsmål som lyder følgende:
Kondensator: Jeg er lidt i tvivl om jeg skal gå efter farad eller volt. Kondensatoren skal bruges til spolen, så den afgiver et kraftigere magnetisk felt, en bare ved at tilslutte den til et 3v batteri.
Spolen: Ja ved godt jeg burde vide dette, men bare for at være sikker på jeg ikke går ud og køber noget ubrugeligt tråd, spørg jeg alligevel. Desto flere vendinger der er på spolen, jo kraftigere magnetisk felt afgiver den, så vil det være mugligt at bruge 0,05mm lakeret kobbertråd for flest antal vendinger, eller risikere jeg bare at lave en kortslutning?
Laver måske en tråd i "Dit Projekt" hvor jeg smider billeder op af hvordan tingene forløber.
Renaxir..