Kondensatorer til at beskytte mod spikes (Læst 6383x)

Offline Niklas Gislum

• Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Kondensatorer til at beskytte mod spikes
« Dato: Maj 29, 2014, 00:29:20 »
Jeg har problemer med at forstå noget ganske bassalt vedr. kondensatorer i et kredsløb.
Jeg har fået en stepper motor driver.. Eller faktisk 2, den første er formenligt røget i svinget i forbindelse med jeg ikke tog dokumentationen alvorligt og ikke fik sat en kondensator hen over forsyningen til motoren på stepper driver boardet...

Men her er mit problem så, jeg kan ikke gennemskue hvad det skal hjælpe at sætte en kondensator mellem plus og minus ledningerne fra min strømforsyning. Hvordan kan kondensatoren forhindre spikes på den måde. Har lært at strømmen altid tager den letteste vej hvorfor er en spike så ikke bare være ligeglad med kondensatoren og fortsætte direkte ind  i stepper driver boardet.

Det er diagrammet nedenfor jeg går ud fra.

Offline gerd

• Administrator
  • µProcessoren
  • Antal brugbare Indlæg: 97
    • Vis profil
    • Hjemmeside med nogle af mine projekter
Sv: Kondensatorer til at beskytte mod spikes
« Svar #1 Dato: Maj 30, 2014, 21:10:10 »
Hej Niklas,

jeg har lavet en simulering. Med vand i stedet for elektricitet.
En spike er her en vanddråbe.
http://sebulli.com/forum/kondensator/
1) En elektronik uden kondensator eller med en kondensator på en lang ledning.
2) En elektronik med kondensator på en kort ledning.
3) En kondensator direkte på elektronikken.

gerd

Offline bws

• Lavpas filter
  • Antal brugbare Indlæg: 24
    • Vis profil
« Svar #2 Dato: Maj 31, 2014, 17:41:05 »
hey

i det her tilfælde sætter man en så kraftig kondensator på for at kunne trække en hvis peak strøm uden at forsyningsspændingen dropper dermed forsager at kredsen genstarter eller laver "kluder" i step motor sekvensen.

strøm peak'ene skyldes at når du sætter spænding på spolen vil det til at starte med være som en kortslutning og hvis forsyningen ikke kan levere denne kortslutnings strøm hurtigt nok, falder som sagt forsynings spændingen.

MVH

Offline Niklas Gislum

• Nyfødt El-Elsker
  • *
    • Vis profil
« Svar #3 Dato: Maj 31, 2014, 22:04:54 »
Hej Gerd

Tak for den fine besvarelse, jeg skal dog stadig lige vende og dreje den lidt endnu inden jeg helt forstår det...

Det helt store problem her, er at jeg ikke forstår når jeg sætter kondensatoren mellem plus og minus ledningen, inden at forsyningen egentligt når selve stepper motor driveren. Hvorfor så spiken så at sige vælger at "aflade" hen over kondensatoren i stedet for at fortsætte.. Jeg ved godt det er det du har illustreret (nice btw) men stadig... ingen aha oplevelse endnu.

Jeg så jo helst at kondensatoren blev sluttet til på direkte mellem forsyningen og stepper motor driveren.. Men når jeg laver en simuleringer af dette, i et simpelt kredsløb med en kondensator, modstand og en lys diode så fungere kredsløbet ikke.

Jeg har altid troet at kondensator blev "ladet" op til et vist punkt, hvorefter den bliver afladt... det er så vist ikke helt tilfældet.

Det er som om at kredsløbet skal afbrydes mens at kondensatoren oplades, og sluttes når kondensatorne skal afladedes.

Jeg syntes diverse informationer jeg kan finde på nettet unlader at fortælle mig noget vigtigt om den måde kondensatoren fungere.
Generelt har de travlt med at fortælle hvorfor værdi angivelsen er kaldet farad.. at en kondensator kan indeholde strøm, lige som et batteri , men at den alflader meget hurtigt . De forskelige typer polariseret ikke polariseret og at den oftest bliver brugt i kredsløb til at f.eks. udjævne støj... og så direkte til matematikken, ikke fordi den ikke er vigtig... men jeg har det sådan med matematik, at hvis jeg ikke forstår formålet, så er formeler volapyk for mig..

Nu må du ikke læse dette som negativ.. det er tydeligvis mig der ikke fatter bjælde, men er sikker på at der er andre som mig der godt kunne bruge en "Det er forkert opfattet, det fungerer sådan her forklaring". Vil du / i kunne gøre det?

Offline Niklas Gislum

• Nyfødt El-Elsker
  • *
    • Vis profil
« Svar #4 Dato: Maj 31, 2014, 22:10:07 »
hey

i det her tilfælde sætter man en så kraftig kondensator på for at kunne trække en hvis peak strøm uden at forsyningsspændingen dropper dermed forsager at kredsen genstarter eller laver "kluder" i step motor sekvensen.

strøm peak'ene skyldes at når du sætter spænding på spolen vil det til at starte med være som en kortslutning og hvis forsyningen ikke kan levere denne kortslutnings strøm hurtigt nok, falder som sagt forsynings spændingen.

MVH

Ok men er det stadig for at undgå at der bliver trukket for meget strøm gennem stepper driveren. Eller har jeg misforstået det igen.

Offline bws

• Lavpas filter
  • Antal brugbare Indlæg: 24
    • Vis profil
« Svar #5 Dato: Juni 01, 2014, 00:38:10 »
hey

MVH

Ok men er det stadig for at undgå at der bliver trukket for meget strøm gennem stepper driveren. Eller har jeg misforstået det igen.

nej, for at svare kort er det for at undgå driven bliver udsat for spændings fald. hvis du forstår dig på højere matematik kan du se formlerne på en spole' karatastik her

EDIT: en anden måde man kan sige det på er det omvendte af det du siger. Driveren trækker for meget STRØM til at SPÆNDINGEN ikke kan blive opretholdt, derfor den kraftige kondensator så driven KAN få nok strøm. Er ikke så så god til det med grafiske forklaringer som Gerd er det, desvære :)

MVH
« Senest Redigeret: Juni 01, 2014, 16:52:42 af bws »

Offline Merlin

• Op-amp
  • Antal brugbare Indlæg: 31
  • Må den magiske røg blive inden i dine komponenter
    • Vis profil
« Svar #6 Dato: Juni 01, 2014, 18:42:30 »

Hej Alle sammen , og en god sommer
 Det er en udmærket forklaring BWS og Gerd her er kommet med, Kondensatoren virker som en " Her og Nu " forsyning.
 Når en motor controller switser on trækker motoren en voldsom strøm
 En frit ophængt ledning har en selvinduktion på cr 26nH pr meter, og denne værdi stiger hvis der er nogle objecter tæt på, en spole er en bremse på vækselstrøm ( alerså enhver ændring af strømmen i ledningen ) så når motoren trækker en voldsom startstrøm kommer strømmen ikke med det samme, den vil stige ( om end hurtigt set med meneskers øjne ) gradvist indtil magnetfæltet rundt om lederen ikke ændre sig mere og da vil der være fuld spænding til rådighed , det er her kondensatoren skal levere strømmen
 Dette lyder meget terotisk og er det også , men prøv at åben en switch mode strømforsyning til en PC , prøv at kigge grundigt på de kraftige baner på sekundær siden af transformatoren , her vil man tit se at der fra et punkt til et andet punkt løber 3 parelelle printbaner , det skyltes at 3 parelelle drosselspoler har mindre selvinduktion ene en har
 Det er med andre ord en bedre løsning med 3 2 mm printbaner og 2 mellemrum a 1 mm , end det ville være med en bane på 8 mm
 det er ikke den ohmske modstand der er problemer men selv induktionen
 Tage
       - Jammerbugten 

Offline gerd

• Administrator
  • µProcessoren
  • Antal brugbare Indlæg: 97
    • Vis profil
    • Hjemmeside med nogle af mine projekter
« Svar #7 Dato: Juni 04, 2014, 11:13:42 »
En stepper motor fungerer også som en generator, når du bremser den. Og du gør det med hvert skridt.
Energien i motoren strømmer tilbage til elektronikken. Det er som i en hybridbil. Kun mindre.
Spændingen kan være større end din forsyningsspænding. Derfor du har brug for en kondensator der kan lagre energien.
Jeg kender det fra en vinduesvisker motor.  Spændingen kan stige op til 40..60V når jeg tilslutter den til en 12V netdel. Jeg har intet problemet når jeg har et batteri.