Startstrøm tager sikring (Læst 5277x)

Offline SimonLange

• Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Startstrøm tager sikring
« Dato: December 09, 2014, 15:18:40 »
Jeg har et setup hvormed jeg lader batterier op! Jeg lader 288 batterier op ad gangen.
Hvert batteri har en in/out 5V 1,5A. Jeg bruger en adaptor som har to udgange(den kan altså lade 2 batterier) den har en out på 5V 3,1A. Jeg bruger derfor 288/2 = 144 adaptorer i alt.

Sikring på 10A ved 230V

Dette skulle give en samlet effekt på 3,1A*5V*144=2232W
Det burde lige kunne køre på en 10A sikring, men jeg er godt klar over at den ikke er god. Hvis adaptorerne skulle variere med 10% dur det ikke (1,1*3,1A)*5V*144=2445W og sikringen ryger.

Det er også det jeg oplever, sikringen går når jeg tænder alle adaptorer på én gang. Men hvis jeg tilslutter adaptorne 20 ad gangen er der ikke noget problem. Jeg forestiller mig derfor at de trækker en startstrøm som er noget højere end de 3,1A angivet, jeg kan desværre ikke påvise det med mit måleudstyr.

Mit problem er at jeg er interesseret i at lade så mange batterier op, som muligt, helst de 288. Det kan godt lade sige gøre, men mit problem er startstrømmen ved tænd og sluk.

Offline Jakobsen

• Højpas filter
  • Antal brugbare Indlæg: 45
    • Vis profil
Sv: Startstrøm tager sikring
« Svar #1 Dato: December 09, 2014, 17:00:57 »
Når du tilslutter en strømforsyning  til 230v så bliver der ladet en kondensator op på på primær siden og der trækker din strømforsyning en kortvarig væsentlig større strøm end ved drift.

Når du så gør dette på 288 strømforsyningerne samtidig sprænger din 10A sikring og det er helt normalt (hvis man har 288 strømforsyninger på samme sikring) :-)

Problemet er kendt hvor der er meget elektronik der starter samtidigt (et stort problem i gamle dage f.eks med billedrørs skærme der alle afmagnetiseret samtidig når det blev tændt for dem.

Løsningen er at bruge en"power sequenser" det er en boks det tænde en udgang (relæ) med et lille delay på hver... så du kunne f.eks tænde 20 strømforsyninger af genen på denne måde.

Et hurtigt eksempel ses her: http://www.phgproaudio.com/Beta-three-PX128

Offline anderserlkker

• Jordet Collector
  • *
  • Antal brugbare Indlæg: 20
    • Vis profil
« Svar #2 Dato: December 10, 2014, 09:31:26 »
Du spænder den sikring godt op. Du har regnet dit forbrug ud på sekundær siden, så du skal regne med noget effekt tab over adapteren. Når du har slået alle de adaptere til, er der ikke plads til at trække andet igennem den sikring, så det bedste ville være at køre det på 2 eller 3 faser.

Må man spørge hvad det skal bruges til?
Mvh Anders 8)

Offline SimonLange

• Nyfødt El-Elsker
  • *
    • Vis profil
« Svar #3 Dato: December 18, 2014, 00:05:52 »
Løsningen er at bruge en"power sequenser" det er en boks det tænde en udgang (relæ) med et lille delay på hver... så du kunne f.eks tænde 20 strømforsyninger af genen på denne måde.

Tanks..

Super fedt at høre lidt fra folk der ved hvad de snakker om! Jeg tjekker den power sequencer ud, bare lige for at være sikker, en anden fyr har nemlig rådet mig til at bruge et motorværn, men er det ikke bare at sætte en sikring foran en sikring?

Jeg har en opladningsservice hor jeg skal bruge en del batterier, så jeg er interesseret i at kunne lade så mange som muligt på den samme 10A sikring!

Go røv go El!

Offline BojeB

• Nyfødt El-Elsker
  • *
    • Vis profil
« Svar #4 Dato: December 21, 2014, 17:32:21 »
Hej.

Den med motorværnet er måske lige i overkanten!
Ud af teksten har jeg forstået at det er sikringen i huset der er på 10A som springer.
Du nævner ikke noget om det er en skruesikring eller automatsikring.
I gamle dage da kobber var meget dyr brugt man på et tidspunkt 1mm2 kobberledninger, igennem dem må man KUN trække 10A.
Hvis der er 1,5mm2 kobberledninger kan der monteres 13A automatsikring udløsekarakteristik C som bruges i alm. bolig.
Fra en gammel elektrikker på arbejde har jeg hørt at fra mange år siden skulle nogle mikrobølgeovne havde automatsikringer med udløsekarakteristik D.
Det med udløsekarakteristikker kan du læse mere om her :
http://cubus-adsl.dk/elteknik/opslag/automatsikring.php

Jeg kan kun råde dig til og ringe til din lokale el-installatør og få lavet en særskilt stik kontakt til dette batteriopladning! Måske skal der trækkes nyt 2,5mm2 kabel og monteres 16A automatsikring med udløsekarakteristik D men det ved el-installatøren jo hvad der er nødvendig og lovligt!

Mvh. BojeB
« Senest Redigeret: December 22, 2014, 06:52:42 af BojeB »