Snyd fugt sensor (Læst 4425x)

Offline ospdk

• Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Snyd fugt sensor
« Dato: Maj 27, 2015, 20:23:49 »
Hej
Jeg har et varmegenvindingsanlæg, der er fugtstyret, da der ikke er en indgang jeg kan trigge så anlægget køre op på max, vil jeg snyde anlægget til at tro at fugtigheden er høj og derfor tvinge det til at køre op på max.
Men jeg har ingen ide om hvordan jeg snyder fugtmembran der går 3 ledninger til den og ser ud som på billede.

Offline tobiasrj

• Modstanden
  • **
  • Antal brugbare Indlæg: 3
    • Vis profil
Sv: Snyd fugt sensor
« Svar #1 Dato: Maj 30, 2015, 23:20:30 »
Det er svært at sige noget uden mere info.
Et bud ville være at pakke føleren ind i en fugtig klud. Men er ikke sikker på det er en god løsning :P
Kan du evt. måle spændingerne mellem de 3 ledninger?
Eller se et navn på føleren et sted?
Mvh. Tobias

Offline ospdk

• Nyfødt El-Elsker
  • *
    • Vis profil
« Svar #2 Dato: Juni 01, 2015, 11:26:18 »
Hej Tobias.

Jeg har målt og fundet ud af det er minis og 4,5v konstant og så kommer der forskellig spænding ud på den sidste, mest ca 2.0v kan jeg sætte en modstand mellem ledningen med de 4,5v og signal ledningen og så på den måde give 2v, hvad str modstand skal det i givet fald være ?

Offline microtec

• Jordet Basic
  • **
  • Antal brugbare Indlæg: 27
    • Vis profil
    • PicoScope PC-baserede oscilloskoper
« Svar #3 Dato: Juni 01, 2015, 13:18:43 »
Det lyder som en humidity sensor med spændingsudgang, hvilket gør det meget simpelt.
Den giver en spænding fra sig på mellem 0 og 5V (forsyningsspændingen), hvor 5V er 100% fugtighed.

Hvis du afmontere sensoren og forbinder signalledningen til forsyningsspændingen (4,5v konstant), vil styringen tro at det er MEGET fugtigt (100%).
Dansk importør af PicoScope PC-baserede oscilloskoper og Lascar dataloggere.
http://www.microtec.dk

Offline ospdk

• Nyfødt El-Elsker
  • *
    • Vis profil
« Svar #4 Dato: Juni 02, 2015, 22:19:54 »
Nu har jeg målt på anlægget over flere gange når det køre for fuld skrue og der er aldrig over 2v på signal ledningen, kan jeg montere en modstand mellem 4,5v siden og signal ledningen så den bliver forsynet med ca 2v, hvilket må være det rigtige da jeg aldrig har målt spændingen højre ?

Offline tobiasrj

• Modstanden
  • **
  • Antal brugbare Indlæg: 3
    • Vis profil
« Svar #5 Dato: Juni 04, 2015, 09:25:49 »
Jeg vil også mene det er som microtec siger: 0v = 0% og 5V = 100%.
Men hvis du gerne vil have anlægget til at køre på normal drift, kan du lave en spændingsdeler således:

Spændingen bliver delt som forholdet mellem modstandene. Du skal dog være opmærksom på at de 2V kan variere alt efter hvad indgangsmodstanden er på signal benet. Der kan evt. indsættes et 3-4Kohm potmeter i stedet for de 2Kohm, så kan udgangsspændingen indstilles mere præcist.