.... det er også lige meget, om man kan se modulationen på lyset; det vigtigste er, at det kan lade sig gøre at overføre lyd trådløst, og at kredsløbene er så simple som muligt.
Modtagerkredsløbet består af en lille solcelle og en kondensator, som jeg så sætter til et par computerhøjttalere.
Jeg vil anbefale dig, at lave en simpel PWM opsætning, et buffer stage, og mosfet, der modulerer laseren on/off.
Og så ville jeg bruge en LDR modstand, ind i et buffer/forstærknings stadie.. så du får lav impedans, og så kan du smide det direkte ind i en højtaler.
- Du skulle jo også imponere de aller mest tekniske.. ik?
Jah... Af pædagogiske grunde ville jeg foretrække en simplere løsning.
Tja, der er egentlig ikke den store pædagogiske forskel i at skulle få dem til at forstå hFE, transistor opsætninger, og forskellen på spænding og strøm.
I forhold til at skulle fortælle dem om carrier frekvens, og et moduleret audio signal - vil faktisk nok sige at det sidste måske er lettere at forstå..
Okay, så jeg beholder modstanden og regner lige ud, hvad værdi den skal have, for at der ikke kommer mere end 3 V over laseren.
Din laserdiode har en 'fast spænding',.. ligesom en lysdiode. Når du rammer 'forward voltage', så er det kun strømforbruget, der stiger...
Det er for høj strøm, der vil gøre laserdioden for varm, og brænde den af - spændingen vil være fast henover dioden, men vil stige henover modstanden, som så vil få den fælles serielle strøm til at stige. (Strøm henover modstand = Strøm henover laser diode)
Derudover, så vil lysdioden kun reagere på positive havlcyklusser i lydsignalet, og du vil næppe få en særlig god lyd.
- Igen, jeg har selv for nogle år tilbage moduleret både lasers, flyback transformers osv med mosfets, for at få lyd via lasers, arcs og tesla coils..
- PWM er svaret, hvis det skal virke ordentligt.
Google:
PWM laser audio
555 laser audio
- Der burde være nogle diagrammer under 'billeder', som kan give dig inspiration.