Simpel styring og måske en lidt mere langhåret. (Læst 4969x)

Offline kristianc

• Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Simpel styring og måske en lidt mere langhåret.
« Dato: Maj 23, 2012, 12:47:27 »
Hej
Jeg har ikke så meget styr på elektronikken, men laver gerne en masse selv når jeg har fået hjælpen :)

Pt har jeg 2 udfordringer.

1 stk 24v el motor
1 stk 24 volt batteri
2 stk trykknapper (skal holdes nede for at være aktiveret)

Jeg vil gerne montere de 2 trykknapper så den ene får motoren til at køre den ene vej og den anden knap vender strømmen og får derved motoren til at køre "baglæns". Den er den lavet til så ingen problemer der. Men jeg kan ikke lige regne ud hvordan det skal monteres. Nogle der kan lave mig en simpel tegning eller beskrivelse?

Den anden udfordring er styring af hastighed. Kan jeg på noget måde lave en styringen af strømmen som en slags speeder/gashåndtag. Så motoren ikke bare kører fuld knald hele tiden, men kan justeres. Jeg går udfra at den så mister noget af sin styrke/trækkraft ved lavere spænding? Men kan det laves på en simpel måde? Og som I måske kan fornemme skal jeg have begynderhjælp :)

På forhånd tak.

Ps. Motoren er fra en gammel el scooter og skal bruges til at bygge en lille anhængertrækker, når jeg skal flytte rundt på min bådtrailer :)

Offline gerd

• Administrator
  • µProcessoren
  • Antal brugbare Indlæg: 97
    • Vis profil
    • Hjemmeside med nogle af mine projekter
Sv: Simpel styring og måske en lidt mere langhåret.
« Svar #1 Dato: Maj 23, 2012, 19:54:38 »
Hej Kristian,

Citér
Motoren er fra en gammel el scooter
Så jeg tror, motoren har ca. 100..300Watt.
240Watt og. 24V det er 10Ampere.
Når motoren starter, det har ca. 20A ... 50A

Citér
Jeg vil gerne montere de 2 trykknapper så den ene får motoren til at køre den ene vej og den anden knap vender strømmen og får derved motoren til at køre "baglæns".
Du kan lave det med 2 trykknapper med en "CO" kontakt.

Men du har brug for en trykknapper det kan 20A ... 50A.

En anden idé er:
I stedet for en trykknapper med 20A .. 50A du kan tage en trykknapper med 1A or en relæ (fra en bil) med 20A .. 50A.

Citér
Den anden udfordring er styring af hastighed. Kan jeg på noget måde lave en styringen af strømmen som en slags speeder/gashåndtag.

Ja. Du har brug for en PWM controller. Det er en for 12V (Det mangler en diode)
http://wiringschematic.net/pwm-motor-control-circuit/

Citér
Så motoren ikke bare kører fuld knald hele tiden, men kan justeres.
Du kan også tage en 12V batteri for 50% hastighed.

Citér
Jeg går udfra at den så mister noget af sin styrke/trækkraft ved lavere spænding? Men kan det laves på en simpel måde?
Ja. Med en ekstra modstand kompensation.

gerd
« Senest Redigeret: Maj 23, 2012, 20:45:25 af gerd »