Hej
Skal have en transistor til og trække et relæ på 5V ved hjælp af et 5V output.
har nogle 2N1613 i skuffen, ville så igår prøve ved hjælp af et potentiometer, at finde ud af hvilken modstand værdi på base benet der skulle til før kollektroen åbnede og relæ ville trække.
andvendte et 6 volt batteri idet jeg jeg læste i data blad saturtion voltage henover transistoren var omkring 0.7-1.3 volt, udfra det jeg ved mener jeg saturation er spændings faldet over dioden i transistoren er jeg helt gal på den ?
anvendte et 10k potentiometer forbundet til BAT + ved godt jeg skrev 5V men for at se om konceptet ville virke med de givne komponenter, men tror der skal et potentiometer med mere præcision og større modstand til for fik relæet til og trække men efter lidt justering NED og op for strømment tror jeg, jeg kørte for højt op fordi transistoren virker ikke mere

derfor jeg tror jeg prøver med større modstand og mere præcision.
men er jeg som udgangs punkt på rette vej ?
regner med at se om relæet kan trække ved at forbinde det hele, kolektor og base til 5V, selvfølgelig med relæet indsats mellem + og kollektor ben. hvis ikke er det ingen problem for mig i kredsløbet at hæve spændingen lidt til relæet læse 7805 med modstand på REF benet for at hæve spændingen lidt.
men hva siger i er jeg på rette vej ?