Lille solcelle projekt (Læst 4330x)

Offline jimsim

• Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Lille solcelle projekt
« Dato: Maj 20, 2013, 16:28:38 »
Jeg kunne godt tænke mig at bygge et system ala det vi kender fra havelamper med solceller. Ala disse: http://www.jka-aps.dk/Elements/DisplayImage.aspx?PageID=118337&ImageUrl=%2fsites%2fP4WEEEEE%2fimg%2fcenter%2f8027b31f-37c2-44c0-9e23-37d42e25d7a512700105321956.jpg

Det jeg tænker jeg skal bruge er, solcelle, batteri, sensor(skumrings) samt en lyskilde LED. Systemet skal kunne trækker mellem 4-6 LED pærer(måske bånd).
Der skal være afstand(5-10 cm) mellem disse pærer så ved ikke om på bånd er en god idé.
Og så skal der vel også en form for oplader til batteriet.

Jeg har fundet denne solcelle: http://kerychip.dk/oscommerce_st/catalog/product_info.php?cPath=21_27&products_id=1211

Da jeg er meget ny indenfor elektronik kunne jeg godt tænke mig hvis i har nogle gode råd til dette lille projekt. Er det muligt, og har i gode ideer til komponenterne?

Eller ville det være lettere at købe disse havelamper og så skille dem ad. Men er usikker på om de kan trækker flere pærer.

Vh Jimmy

Offline gerd

• Administrator
  • µProcessoren
  • Antal brugbare Indlæg: 97
    • Vis profil
    • Hjemmeside med nogle af mine projekter
Sv: Lille solcelle projekt
« Svar #1 Dato: Maj 20, 2013, 20:54:45 »
Hej Jimmy,
her er en typisk kredsløb af havelamper med solceller:
http://b-kainka.de/bastel111.htm

gerd

Offline rickbear

• Nyfødt El-Elsker
  • *
    • Vis profil
« Svar #2 Dato: Maj 21, 2013, 18:15:30 »
Jeg har faktisk gået og overvejet lidt lignende. Dog ikke med solcellelampe, men bare at oplade fx en skægtrimmer fra Philips, som jo bare indeholder et 1,2V NiMh batteri og som man jo ikke lige bruger hver dag alligevel. Jeg har bestilt et solcellemodul, der er ca. 4 gange større hos DX til samme pris.
Alternativt kunne man måske lavet noget, som stod og opladede køkkenuret eller wii-remote batterierne osv osv.
@Gerd: Det ser ud til, at solcellen bare er koblet direkte op på batteriet - er det en god ide? Hvad med over-opladning? Kan man lave noget mere smart - eller bliver det ikke noget problem?

Offline A5ive

• Administrator
  • Højpas filter
  • Antal brugbare Indlæg: 19
    • Vis profil
    • DEF
« Svar #3 Dato: Maj 21, 2013, 21:25:12 »
Der skal helst være en diode imellem solcelle og batteri, ellers vil selve batteriet aflade gennem solcellen når der ikke er lys på den.

Dioden vil også modvirke over opladning på den måde at når batteriet er på max så vil dioden sidde i spærreretning, til batteriet er faldet 0,6v under solcelle spændingen.
Hvis nogen skulle være uenig med det jeg skriver, opfordre jeg dem til at ytre sig om dette. Alle kan tage fejl, ikke mindst Administratoren.

Offline rickbear

• Nyfødt El-Elsker
  • *
    • Vis profil
« Svar #4 Dato: Maj 26, 2013, 15:14:56 »
Okay - hvorfor lige 0,6v?
Men det vil så sige, at det altså vil være en god ide at oplade med 1,8v? (på et 1,2v NiMH batteri).

Offline A5ive

• Administrator
  • Højpas filter
  • Antal brugbare Indlæg: 19
    • Vis profil
    • DEF
« Svar #5 Dato: Maj 27, 2013, 15:43:19 »
Jeg er faktisk lige kommet lidt i tvivl med om dioden vil modvirke over opladning, når vi snakker solceller.

Jeg tog udgangspunkt i en akkumulator oplader, som bliver ladet med en sinus spænding.

0,6v er fordi det er det spændingsfald som vil ligge over dioden når den leder. Så hvis du har 2v fra din solcelle så vil du ha 1,4v på den anden side af dioden. Hvis det er en silicium diode, som nok er den mest anvendte.

Det du skal finde ud af er hvor mange ampere/timer dit batteri er på og hvor mange ampere din solcelle levere ved fuld belysning.

Hvis dit batteri er på 1Ah og din solcelle er på 1A så vil din solcelle oplade dit batteri på en time i fuld belysning.

Du skal helst over din batteri spænding når du lader.

Jeg må indrømme at jeg har ikke arbejdet meget med opladning osv, men jeg ved at på en bil, der ligger ladespændingen på ca 13,8v~14,5v.

Mellem batteri og alternator sidder der i princippet også "en diode" forstået sådan at det er laderelæ, spændingsregulator osv, hvilket jeg ikke tør gøre mig klog på.
Hvis nogen skulle være uenig med det jeg skriver, opfordre jeg dem til at ytre sig om dette. Alle kan tage fejl, ikke mindst Administratoren.