Blæser (Læst 4345x)

Offline Morrison

• Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Blæser
« Dato: Maj 30, 2014, 11:01:45 »
Hvordan kan man sætte farten ned på en blæser der kører på 12v?

Offline Jan

• Jordet Collector
  • *
  • Antal brugbare Indlæg: 40
    • Vis profil
Sv: Blæser
« Svar #1 Dato: Maj 30, 2014, 21:39:41 »
Hej Morrison.
Du skal være velkommen til at ringe til mig.
Tlf.98686424 (bedst mell.15-24).
mvh.  Jan

Offline bws

• Lavpas filter
  • Antal brugbare Indlæg: 24
    • Vis profil
« Svar #2 Dato: Maj 31, 2014, 17:58:12 »
de 2 mest brugte er vel en linær begrænsing i form af spændings regulering ved hjælp af bipolar transistor eller PWM hvor man styrer effekten i enheden.

MVH

Offline Merlin

• Op-amp
  • Antal brugbare Indlæg: 31
  • Må den magiske røg blive inden i dine komponenter
    • Vis profil
« Svar #3 Dato: Juni 01, 2014, 18:08:37 »
En spændingsregulator lm 317 , og sænk spændingen til du syntes at den kører passendene , MEN den af modstandene der ligger imellem regulator benet og udgangen skal have en stor lyt parelell , så blæseren starter med fuld skrald og først spinner ned når kondensatoren er opladt , ellers resikere du at blæseren ikke starter

Tage
       - Jammerbugten

Offline A5ive

• Administrator
  • Højpas filter
  • Antal brugbare Indlæg: 19
    • Vis profil
    • DEF
« Svar #4 Dato: Juni 02, 2014, 08:20:16 »
Hvis det er en gangske alm dc motor med kul, så kan du godt. Men er det en blæser som er børsteløs, sidder der indbygget et print i den, og så kan det godt forvolde problemer.

En spændingsregulator lm 317 , og sænk spændingen til du syntes at den kører passendene , MEN den af modstandene der ligger imellem regulator benet og udgangen skal have en stor lyt parelell , så blæseren starter med fuld skrald og først spinner ned når kondensatoren er opladt , ellers resikere du at blæseren ikke starter

Tage
       - Jammerbugten
Det var faktisk rigtig smart, det har jeg aldrig selv tænkt på. Taler du af erfaring? :)
Hvis nogen skulle være uenig med det jeg skriver, opfordre jeg dem til at ytre sig om dette. Alle kan tage fejl, ikke mindst Administratoren.

Offline Merlin

• Op-amp
  • Antal brugbare Indlæg: 31
  • Må den magiske røg blive inden i dine komponenter
    • Vis profil
« Svar #5 Dato: Juni 02, 2014, 19:57:44 »
Ja
, og jeg har svedet udgangs transistore af , min køleplade var en bærendene del af kabinettet , og alt køling var baseret på at blæseren blæste luft igennem kølepladen , den ene af modstandene til lm317 var en NTC modstand der var fastgjort på kølepladen , når temperaturen så steg fik blæseren mere og mere at leve af,  skide smart syntes jeg selv , men blev dog en del klogere da blæseren ikke startede.
 De små ( op til 100 mm ) starter ikke altid hvis de bliver kørt langsomt op i spænding
derfor skal man sætte en minium spænding med en fast modstand så NTC hun kan ØGE hastigheden, og så skal den have en gang fuld spændning for at sikre at den starter

Tage
       - Jammerbugten