Halløj.
Jeg har får snart min nye RC-bil, som er en trail bil.
Nok om det.
Jeg skal have lavet lys på den, og tænkte på om man kunne lave noget smart med en IC-kreds eller lign.
Jeg har en fjernstyring, hvor på jeg har en channel 3 (med pot meter)
Den simple ting folk gør, det er at man sætter en ESC i channel 3 på modtager, skruer potmeteret i max, og så laver lyset derefter.
Derved har man jo kun tænd/sluk når man trykker på knappen.
Men nu er det jo så med denne ESC (det er en ekstra), den giver jo spænding ud til motoren, og når pot-meteret er skruet i max, så må den jo give max spænding.
Hvis jeg så hiver dette potmeter af, og får fat i nogle kontakter som jeg så sætter modstande på, så når de er aktiveret så giver de henholdvis 2-3-4 V (eks)(altså 3 kontakter i dette eksempel)
Kan jeg så få en IC-kreds som jeg kobler til ESC udgang, som så leder strømmen rundt til diverse LED på bilen?
Altså tanken er:
Position
Kørelys
Langlys
Tågelys
Og så skal det jo være sådan at jeg eks kan tænde position for sig selv, men hvis jeg vil have tågelys på så kan jeg så tænde det også, sammen med position.
Altså virkelig kontrolleret lys, via de spændinger jeg har tænkt mig at kontrollere fra min fjernstyring?
Jeg har lige siddet lidt med en blok..
Sådan her:
Sender har en channel 3 med et potmeter, dette skiftes til 3 kontakter med hver sin faste modstand = fast spænding/signal.
Disse er så on/off kontakter
Modtager sender max 6V ud til min ESC
Min ESC sender max 11.1V ud
Spændinger (eks.)
Position = konstant når CH3 tænder (1.2v evt)
Kortlys = 2V
Langlys = 3V
Tågelys = 4V
Kort + lang = 5V
Kort + tåge = 6V
Lang + tåge = 7V
Alt = over 7V
Håber i kan forstå hvor jeg vil hen af med det