Hej Gerd
Til dit spørgsmål, om det er et Open-source eller et kommercielt projekt, ved jeg faktisk ikke, hvad jeg skal svare til… måske er det mest fordi jeg ikke helt har styr på begreberne, men jeg kan sige dig lidt om de tanker jeg har gjort mig omkring projektet.
Mit projekt er ikke et spørgsmål om, at tjene en masse penge, men et spørgsmål om, at få hjælpen ud, hvis den findes – og det er det jeg prøver på her! … men også at finde nogen der vil støtte op omkring projektet med gode ideer osv.. selv, betaler jeg gerne for prototypen, hvis muligheden er inde for rækkevidde.
Jeg er ikke så bange for, at nogen stjæler ideen. Skulle det ske alligevel, vil jeg så bare håbe på, at tyven får et effektivt produkt tilgængeligt for rygeren. Blandt andet derfor er jeg ikke så nervøs for, at fortælle åbenlyst om ideen her. Som sagt handler det allermest om at få ideen ud. På den måde her, har jeg også mulighed for at få noget respons/kritik på den, hvilket jeg ikke kan få, hvis jeg holder alting hemmeligt og ikke vil lade ideen udvikle sig. Desuden kan jeg ved at offentliggøre ideen, sikre at den ikke kan patenteres af andre. Så vidt jeg har forstået kan ideer der er offentliggjort ikke patenteres. Nu hvor andre har 98% indblik i grundideen, kan jeg også få afklaret om nogen ønsker at hjælpe og komme med ideer, løsninger osv. til projektet ..nu må vi se

I det tilfælde ideen virker så effektivt, som jeg tror på, og nogen ender med at nappe ideen, vil det så være efter ”må den bedste mand vinde konceptet” … men jeg tror ikke der er andre end mig, der tror på ideen, fordi successen i den her ide, for mange nok er utænkelig. Det er i hvert fald den opfattelse jeg har fået, efter at have præsenteret ideen for andre. Selvfølgelig holder jeg ideerne til, hvorfor det vil virke tilbage lidt endnu;-)
Ideen går ud på at udvikle et produkt der kan hjælpe de storrygere som ønsker at komme ud af deres dødsens farlige misbrug.. Storartet, ik

Mange storrygere ender med at dø som følge af deres afhængighed. Hvorfor det?.. er det fordi de ikke ønsker at stoppe eller er det fordi der ikke findes et produkt der kan hjælpe dem, eller hvad?.. grundene er sikkert mange, men fakta er, at mange storrygere bliver ved til de dør. Rygere der ryger 40 smøger om dagen, stopper ikke bare sådan lige, men jeg tror der er håb for denne gruppe af rygere, hvis de får mulighed for at kunne kontrollere en langsigtet afvænning.. Det kan man (muligvis) gøre ved at måle på tiden mellem hver enkelt cigaret og derefter oplyse rygeren om, hvor længe der skal gå til næste cigaret for at forbruget er faldende eller jævnt. Det handler altså om at sænke forbruget langsomt ved at sætte fokus på tiden mellem hver enkelt cigaret. Alle rygere kan strække tiden til næste cigaret 10 min, ellers er de nok ikke interesseret i at stoppe. Så med en lille indsats hver dag over en lang periode, tror jeg på, at selv de mest hårdkogte rygere kan stoppe, hvis de ønsker det..
Vil det virke?.. Tja, det kan kun en test vise. En test hvor urets program udvikles under vejs.
Det er ikke lykkes mig at finde ud af, hvor mange der er i DK, som ryger 35-40 cigaretter om dagen (Målgruppen), men mit gæt vil være mindst 30-50.000.. Alt i alt er der omkring 900.000 der ryger.
Jeg har fået lavet en illustration af grundideen.. Nu håber jeg illus kommer med her i indlægget :-)
Hvis du, eller andre syntes projektet har potentiale, skriver jeg gerne om hvordan uret skal virke.